Rome 31 mei ‘23 (dag 5, Chur - Chiavenna)

31 mei 2023 - Chiavenna, Italië

Ook vandaag staan we vroeg op. Een lekker ontbijt, spullen pakken op hop - op de fiets. Dit keer eerst naar het station in Chur. We hebben namelijk gehoord en gelezen dat de trein van Thusis naar St. Moritz spectaculair is, zelfs spannender dan fietsen. Dat lijkt ons wel wat, dus we informeren naar tickets en tijden. Aan de grote grijns op het gezicht van Daan toen ze terug kwam van het informatiepunt was te zien dat het gelukt was. Op naar Thusis dus. De route naar Thusis staat niet lekker aangegeven, dus we klooien wat met de route en fietsen met wat omwegen naar Thusis. De tocht is pittig met wat vals plat, klimmetjes en onverharde paden. Als we aankomen in Thusis kunnen we bijna de trein omfietsen; perfecte timing. De treinreis is inderdaad spectaculair, mensen met hoogtevrees kunnen beter niet aan het raam gaan zitten. Al ‘spiralend’ klimt de trein naar boven. Boven in St. Moritz is het ineens koud! St. Moritz is een sjieke plaats, maar in fietskleding staat het ver van ons af. We lunchen in een leuk restaurant en fietsen dan snel verder. We rekenen op een spectaculaire afdaling, maar die laat even op zich wachten. Eerst nog maar even gewoon stevig doortrappen (langs een drukke autoweg), dus beetje saai alhoewel het uitzicht fantastisch is. Maar dan, de afdaling! WoW! Haarspeldbochten, auto’s die langs je heen racen en sterke afdalingen… Handen op de remmen dus, maar ook: zooo lekker!

Op 15 km voor Chiavenna komen we bij de grens; we zijn in Italië! Voelt toch lekker! In Chiavenna ploffen we neer op het eerste terras dat we zien; we zijn er! Een slaapplekje is zo geregeld en na een fijne douche wandelen we het stadje in (dat overigens verrassend leuk is!) voor wat eten. En nu… slapen! Morgen alweer de laatste fietsdag, wat vliegt deze week voorbij!